Intercultural and crosscultural communication

Books

Gerritsen, M. en Claes, M-Th. (2017). Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief. Coutinho: Bussum. 4e druk. X + 333 blz. Klik hier voor meer informatie; Klik hier voor de inhoudsopgave en het voorwoord met een overzicht van de wijzigingen ten opzichte van voorgaande drukken

Gerritsen, M. en Claes, M-Th. (2017). Sleutel voor docenten bij Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief. 47 blz. Klik hier om onderwijsmateriaal aan te vragen

Gerritsen, M. en Claes, M-Th. (2017). Extra oefeningen met antwoorden bij hoofdstuk 4, 5 en 7 voor docenten bij Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief. 71 blz. Klik hier om onderwijsmateriaal aan te vragen

Gerritsen, M. en Claes, M-Th. (2017). PowerPoints voor docenten bij Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief. Te verkrijgen via http://www.coutinho.nl. Klik hier om onderwijsmateriaal aan te vragen

De drukken uit 2002, 2007, 2011 en de bijbehorende docentenhandleidingen zijn inmiddels verouderd.

Gerritsen, M. (2014) Non-nativeness als spelbreker. Nijmegen: Van Eck & Oosterink. ISBN 978-90-9028-732-4, 25 p. Klik hier voor de volledige tekst  en hier voor de Powerpoint.

Gerritsen, M. (2001). Cultuur als spelbreker. De communicatieve gevolgen van cultuurverschillen tussen Vlaanderen en Nederland. Oratie Katholieke Universiteit Nijmegen. Klik hier voor de volledige tekst

Articles

Thesing, Ch.,  Gerritsen, M.  & Van Mulken, M.  (2021). Discrepancies in Perception of Cultural Differences and Their Potential for Intercultural
Conflicts in German-Dutch Interactions, Journal of Intercultural Communication Research, DOI: 10.1080/17475759.2021.1968471. Click on the link for the full text  thesing-gerritsen-van-mulken-2021

Luijkx, A., Gerritsen, M., & van Mulken, M. (2019).The Effect of Dutch Student Errors in German Business Letters on German Professionals. Business and Professional Communication Quarterly. Click here for the full text

Van Bakel, M, Van Oudenhoven, J-P., Gerritsen, M. (2017). Expatriate contact with a local host: an intervention to increase social support. Human Resource Development International, 20 (3), p. 215-235   Click here for the full text

Van Bakel, M., Gerritsen, M, Van Oudenhoven, J-P. (2016). The Importance of Relationship Quality: Maximizing the Impact of Expatriate Contact with a Local Host. Thunderbird International Business Review Vol.  58, n. 1, p. 41-55. Click here for the full text

Gerritsen, M. (2015.) Making Students Aware of Their Own Culture and Intercultural Competence. In: Born-Lechleitner, I. & Glaser, E. (201 5) Interkulturelle Kompetenz: vermitteln, erwerben, anwenden / Teaching, Acquiring and Applying Intercultural Competence. p. 169-182. LIT Verlag Wien Berlin. Click here for the full text

Van Bakel, M.S., Van Oudenhoven, J.P. & Gerritsen, M. (2015). Developing a high quality intercultural relationship: expatriates and their local host. Journal of Global Mobility, 3(1), p. 25-45. Click here for more information

Gerritsen, M. (2015). Tailor-made tourist marketing communication: the advantage of adapting to the culture of the target group.  Giordano, W. (ed.), Discourse, Communication and the Enterprise VIII. Dipartimento di Scienze Economiche e Statische, Università degli Studi di Napoli Frederico. Napoli, p. 86-89. Click here for the full text

Gerritsen, M. (2015). Beter een goede buur dan een verre vriend. Recensie van Paul Wouters, Nederland-België: met die buren heb je geen vrienden nodig. Lemniscaat, Rotterdam. In Neerlandia, Nederlands-Vlaams Tijdschrift voor Taal, Cultuur en Maatschappij, jrg 119 (2015, 4, p. 48-49.

Gerritsen. M. (2014). Vlaanderen en Nederland: één taal, twee culturen. Neerlandia, Nederlands-Vlaams tijdschrift voor taal, cultuur en maatschappij. Jaargang 118, nummer 1, p. 26-30.Herdrukt in NederBelgischMagazine, jaargang 18, nummer 7 (september 2014), p.14-19. Click here for the Neerlandia text; Click here for the NederBelgischMagazine text

Gerritsen. M. (2014). Vlaanderen en Nederland: waarom twee culturen en wat zijn de gevolgen in Vlaams/Nederlandse interacties?. Neerlandia, Nederlands-Vlaams tijdschrift voor taal, cultuur en maatschappij. Jaargang 118, nummer 2, p.11-13. Click here for the full text

Gerritsen, M. (2014). Vlamingen en Nederlanders: van cross- naar intercultureel onderzoek. In Van de Velde, F., Smessaert, H., Van Eynde, F. en Verbrugge, S. (red.) Patroon en argument p. 707-723). Universitaire pers Leuven: Leuven. p. 707-723.  Klik hier voor de volledige tekstt 

Van Bakel, M., Gerritsen, M. and Van Oudenhoven, J. P. (2014). Impact of a local host in the Intercultural Competence of Expatriates. The International Journal of Human Resource Management, p. 250-267. Click here for the full text

Gerritsen, M. (2012), De complexiteit van cultuur. Over Taal, tijdschrift over taal, tekst en communicatie 51, vol. 5, p 131-134. Click here for the full text

Gerritsen, M. (2012), Jak umożliwić uczniom / studentom poznanie ich kompetencji kulturowych oraz międzykulturowych?, trans. Kinga Anna Gajda, “Język Polski w Liceum. Zeszyty Kieleckie”, nr 1 2012/2013, p. 13-25. ISSN 1642-8757

Van Berkel, J. & Gerritsen, M. (2012). Patient information leaflets in Flanders and the Netherlands: unnecessary differences? In S. Dieltjens, P. Gillaerts, P. Heynderickx, G. Jacobs and E. de Groot (Eds). The Language Factor in International Business: New Perspectives on Research, Teaching and Practice. Bern: Peter Lang Linguistic Insights series.p. 151-172. click here for the full text

Gerritsen, M. (2012), Tourism planning, cultural values and communication style. In Vrontis, D, Weber, Y., Kaufmann, R. and Tarba, S. (Eds.), Building New Business Models For Success Through Competitiveness and Responsibility. EuroMed Press: Nicosia. p.  1763-1766. Click here for the full text

Gerritsen, M. (2012). The reflection of national culture in media choice. Recruiting personnel and seeking employment in Germany and the Netherlands. In de Jong, N., Juffermans, K., Keijzer, M. & Rasier, L. Papers of the Anéla 2012 Applied Linguistics Conference. Eburon, Delft. p. 279-289.

Sand, A, Gerritsen, M. &  Hermans, L. (2011). Manifestation of the value masculinity in the internal communication of a Dutch and a German police force, Proceedings of Etmaal van de communicatiewetenschap 2011. Click here for the full text

Gerritsen, Marinel  (2011). Differences between Morocco and Spain in the Media that Organziations use for Personnel recruitment and the media that employment seekers use to find a job. In Vrontis, D, Weber, Y., Kaufmann H.R., Tarba S. , Tsoukatos, E. (eds). Business Research Challenges in a Turbulent Era. Euromed Press. ISBN: 978-9963-711-01-7, p. 707-723. Click here for the full text

Van Bakel, M.S., Gerritsen, M. & Van Oudenhoven, J.P. (2011). Impact of a local host on the success of an international assignment. Thunderbird International Business Review. Vol. 53, 3, p. 381-402. Click here for the full text

Van Bakel, M.S., Gerritsen, M. & Van Oudenhoven, J.P. (2010). Impact of a local host on social support. A longitudinal study among Western expatriates in the Netherlands. In: Conference proceedings, International Human Resource Management Congress edited by Budhwar, P. Birmingham, Engeland, p. 1-18.

Gerritsen, M.  (2010). The manifestation of culture in media choice. Differences between Germany and the Netherlands in the media that organizations use for personnel recruitment and the media that employment-seekers use to find a job. In:  U. Hasebrink (ed), Transcultural Communication – Intercultural Comparisons, Proceedings of the  3rd European Communication Conference.

Gerritsen, M.  (2009). The Impact of Culture on Media Choice: the Role of Context, Media Richness and Uncertainty Avoidance. Josephine Tsang (ed.), Partnership in Action: Research, Practice and Training. p. 146-160. Click here for the full text

Gerritsen, M., Nederstigt, U. & Orlandini, F. (2006). Differences between Germany and the Netherlands in patient package leaflets for Ibuprofen 400 tablets and consequences for adequate drug use. In S. Carliner, Verckens, J.P. & Waele, C. de (Eds.), Information and Document Design. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, p. 105-129. Click here for the full text

Van Berkel, J. & Gerritsen, M. (2006). Bijsluiters in Nederland en Vlaanderen: meer verschil in cultuur dan in gedrag. Tekst[blad], 12(1), p. 24-29. Click here for the full text

Gerritsen, M. & Verckens, J.P. (2006). Raising Students’ Intercultural Awareness and Preparing them for Intercultural Business (Communication) by E-Mail. Business Communication Quarterly, 2006(69), p. 50-60. Click here for the full text

Gerritsen, M & Wannet, M. G. E. (2005). Cultural Differences in the Appreciation of Introductions of Presentations. Technical Communication, 52(2), p. 193-209. Click here for the full text

Gerritsen, M. (2002). Cultuur als spelbreker. De communicatieve gevolgen van cultuurverschillen tussen Vlaanderen en Nederland. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 24(1), 50-61. Click here for the full text

Gerritsen, M. (2002). How to persuade Belgian, French and Dutch Business people to listen to your presentation:. In M. Claes & P. Verluyten (Eds.), Cultural Identity and diversity in building Europe. Brussel. SIETAR Europa, 39-49. Click here for the full text

Gerritsen, M., & Nortier, J. M. (2002). Communicatie in een multiculturele en meertalige samenleving. In T. Janssen (Ed.), Een inleiding in de taalwetenschap. Den Haag: Sdu, p. 215-233. Click here for the full text

Claes, M.-T., & Gerritsen, M. (2002). Nederland en Nederlandstalig België: buren met verschillende culturen. In P. Hiligsmann & E. Leijnse (Eds.), N/F. Huidige tendensen in het NVT-onderwijs en -onderzoek. Association de Néerlandistes de Belgique francophone. Liège: Vantilt, p. 11-23.

Moedt, A. & Gerritsen (2001), M. Presentaties van Nederlanders en Duitsers in de Euregio Rijn-Waal: doen en zien is twee. In C. van den Brandt & M. van Mulken (red.). Een bundel bedrijfscommunicatie II. Nijmegen: Nijmegen University Press, p. 161-175. Click here for the full text

Wannet, E., & Gerritsen, M. (2001). Cultuurverschillen in waardering van openingen van productpresentaties. De appreciatie van anekdote, ethos, notendop en metafoor in Nederland, Frankrijk en Senegal. Gramma /TTT Tijdschrift voor taalwetenschap, 8 (3), p. 225-247. Click here for the full text

Gerritsen, M. (1998a). The Role of Culture in Communication. How Knowledge of Differences in Communication between Cultures may be the Key to Successful Intercultural Communication. South African Journal of Linguistics, 35 (September), p. 28-51. Click here for the full text

Non specialist publications

Claes, M.-T. & Gerritsen, M. (2000). Nederland en Nederlandstalig België: buren met verschillende culturen. IVN-krant, 5(3), p. 2-7.Click here for the full text

Gerritsen, M. (2000). Managing cultural diversity in het leven van een huismoeder. Babyloncongres 2000. Click here for the full text

Fotosessie Eramtuinen (3)